18 Mayıs 2016 Çarşamba

Uygulama

       Öğrenciye öğretilmesi planlananların kısa aralarla öğrenciler tarafından uygulanmasına fırsat verilmelidir.


GELDİĞİMDE SEN YOKTUN
Amaç: Yazım ve noktalama kurallarına uygulama.
Kazanım: Yazım ve noktalama kurallarına uygular.
Ders: Türkçe
Sınıf: 6
Öğrenci: 20
Yöntem: Buluş Yöntemi



SÜREÇ
.
     A.

     1.  Her öğrenci kelimedeki bir sesi temsil etmek üzere tahtaya çıkarılır.
     2.  Öğretmen içinde ünlü düşmesinin yer aldığı kelimenin geçtiği bir cümle kurar.
     3.  Ek olan sesi temsil eden öğrenci kelimeye yaklaşırken ikinci ünlüyü temsil eden   .         öğrenci yere çöker
Örneğin; omuz kelimesinin seslerini temsil eden dört öğrenci yan yana dizilir. İki öğrenci de ‘‘u’’ ve ‘‘a’’ seslerini temsil etmek üzere görevlendirir. Öğretmen ‘‘Uzun saçları omuzuna dökülüyordu.’’ dediğinde ‘‘u’’ sesini temsil eden öğrenci ‘‘z’’ nin yanına gelirken, ‘‘omuz’’ daki ‘‘u’’ yu temsil eden öğrenci yere çöker.

B.

4.  Ünlü düşmesine uğrayabilecek kelimeler gruplara dağıtılır.
5.  Her öğrenci kendine bir ses seçer.
6.  Öğretmen kelimeyi söylediğinde o kelimede görevli öğrenciler grubun ortasında yer alırlar.
7.  Cümle söylendiğinde düşen ünlüyü temsil eden öğrenci yere çöker.

Alıştırma

       Bilgilerin kalıcılığını sağlamak ve becerilerin oluşturulması, alıştırmalar yoluyla gerçekleştirilebilir.
            Uygulama ve alıştırma etkinliği yaşamayan öğrenci, kavramlarla ilgili öğrendiği bilgileri kısa sürede unutacaktır.


NE HALDEYİM
Amaç: Kelime türleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygulama.
Kazanım: Kelime türleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygular.
Ders: Türkçe
Sınıf: 6
Süre: 25 dakika
Öğrenci Sayısı: 20
Yöntem: Buluş Yöntemi



Aşağıdaki boşluklara önce tamlama eklerini, sonra da gerekli hal eklerini getiriniz.

1-    Yalancı Çoban’ın... sözlerine… artık hiç kimse inanamıyormuş.
2-    Onun…resimini…bana ver.
3-    Odanın…  penceresinden…. dışarıya bakıyorum.
4-    Ayten, seni okulun…kapısında…bekliyorum.
5-    Kitaplarını Ayşe’nin…dolabına…koyabilirsin.
6-    Çocuklar okulun… bahçesinde…oynuyorlar.
7-    Bu sorunun…cevabını…bilmiyorum.
8-    Öğretmenin… sorusunu… anlamadım.
9-    Misafirler sizin…odada…kalacaklar.
10- Senin…gözlüğünü…yatağın altında buldum.

Örnek Olay

            Örnek olay incelemesi sonucunda öğrencilerde eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerileri gelişir.
            Örnek olay incelemesi yöntemini seçen öğretmen;
·         Yöntemi iyi planlamalı,
·         Tartışmaların dersin hedefleri çerçevesi dışına çıkmamasına,
·         Olayın sınıfta öğrenciler tarafından tartışılabilir özellikte olmasına,
·         Öğrencilerin tartışma kurallarına uymalarına,
·         Sınıfta gürültülü bir ortam oluşturulmamasına,
·         Sorunu çözme yönünde öğrencilerin nasıl bir yol izlediklerine,
·         Birbirlerini etkileyip etkilemediklerini gözlemeye özen göstermelidir.
Örnek olay inceleme yöntemi ardından sunular, soru yanıt, rol oynama, konuşma halkası, görüş geliştirme vb. kullanılarak hedefler yönünde davranışlar oluşturulabilir.


İnceleme

İncelemeler, önceden öğrenilen materyalin pekiştirilmesi ve bazen de materyale yeni bir anlam verilmesi amacına hizmet eder.
Konu ile ilgili inceleme yapamamış, bilgi edinememiş öğrenci gruplarına aktif öğretim yöntemleri uygulama girişimleri başarısızlıkla sonuçlanır.

Oyun Oynama

           Oyunlar, öğrencilerin öğrenme hedeflerine ulaşmaları için yarışmaların da içinde yer aldığı keyifli, eğlenceli, sanatsal ve estetik becerileri geliştirici düzenlemelerdir. Oyunlar problem çözme, karar verme gibi becerilerin öğretilmesinde ve sınıfta rahat bir atmosfer yaratmada kullanılır.
            Öğretmen ortamı yapılandırır, oyunun düzenlemesini yapar ve öğrencilere danışma hizmeti verir, gerekirse hakem rolü üstlenir.
            Oyunlar kural koymayı, kurallara uymayı, oyun kurallarına uyulmaması durumunda bedel ödemeyi öğretir.



KELİME KÜPÜ
Amaç: Söz varlığını zenginleştirme.
Kazanım: Söz varlığını zenginleştirir.
Ders: Türkçe
Sınıf: 6
Süre: 15 dakika
Öğrenci Sayısı: 15-20
Yöntem: Buluş Yöntemi


SÜREÇ
1-    Öğrenciler gruplara ayrılarak her gruba bir kelime küpü verilir.
2-    Metinde karşılaşılan kelimeler, küpün farklı yüzlerine yazılır. Her kelimeye farklı puanlar verilir.
3-    Küp atılarak öğrencilerden sırayla üste gelen kelimeyle ilgili, birbirinden farklı cümleler oluşturmaları istenir.
4-    Aynı cümleyi kuran ve belirlenen sürede cümleleri söyleyemeyen öğrenci oyundan ayrılır.
5-    Her grup kendi içinde değerlendirme yapar. Her gruptan en çok cümle kuran öğrenci birinci seçilir.
çalı: 20 puan
bahtiyar: 20 puan
oyun: 15 puan
sokak: 15 puan
eğitim: 30 puan

Küçük Grup Tartışmaları

            Küçük grup tartışmaları, üst düzeyde düşünme becerilerinin yanı sıra iletişim becerilerinin, liderlik ve tartışma yeteneğinin de gelişmesini sağlar.
            Küçük grup tartışması sırasında öğretmenlerin yapmaları gerekenler;
·         Öğrencileri üçer ya da beşer kişilik gruplara ayırın. Öğrencilerin sandalyelerini daha kolay etkileşim sağlayabilecekleri bir konuma getirmelerini sağlayın.
·         Yönlendireceğiniz çalışmanın kısa olmasına dikkat edin.
·         Yapılacakları tahtaya yazın.
·         Her grubun bir grup sözcüsü belirlemesini sağlayın.
·         Öğrencilere, etkinliği hangi süre içerisinde gerçekleştirmeleri gerektiğini belirtin.
·         Çalışma sırasında grupların arasında dolaşarak yardım isteyip istemediklerini, yönergeyi anlayıp anlamadıklarını kontrol edin.
·         Her grubun sözcüsüne söz verin.
·         Grup sözcülerinin söylediklerini tahtaya yazdırabilirsiniz.
·         Küçük grup tartışmasında ortaya çıkan önemli noktalarla ilgili tartışma yapın.
·         Gerekli duyduğunuz yerlerde açıklayıcı bilgiler sunun.


GRUP TARTIŞMASI
Amaç: Dinleme kurallarını uygulama.
Kazanım: Dinleme kurallarını uygular.
Ders: Türkçe
Sınıf: 8
Süre: 40 dakika
Öğrenci Sayısı: 20
Yöntem: Buluş Yöntemi


SÜREÇ
1-    Öğrenciler üç gruba ayrılır.
2-     Gruplar;
·         Yaşadıkları çevredeki en önemli sorunu belirleme,
·         Batmakta olan şirketlerini kurtarma,
·         Bireysel başarılarını attırma konularından birini veya başka bir konu belirleyebilir.
3-    Her gruba, sınıf önünde, grup üyelerinin kendi aralarında tartışmaları için onar dakika süre tanınır.

Bütün Sınıfla Yapılan Tartışmalar

            Büyük grup tartışması da denilen bütün sınıfın katılımını gerektiren tartışma türü, öğretmenin çok bilgili olmasını ve üst düzey sınıf yönetimi becerisine sahip olmasını gerektirir.
            Bütün sınıfla yapılan tartışmaları düzenlerken öğretmen, tartışmayı açık bir şekilde odaklayabilmeli ve her noktayı dinlemeleri için öğrencileri teşvik edebilmelidir. Büyük grup tartışmaları çoğunlukla öğretmen tarafından yönetilir. Her tartışma doyurucu bilgiler de sunmalıdır.

Workshop (Çalıştay/Düşünme Atölyesi)

            Konusunda uzmanlaşmış bireylerin tartışarak, sorunların çözüm yollarını bulmalarını sağlamaya hizmet eden bir toplantı tekniğidir.
            Workshop Tekniği’ nde yöneticinin yetkin olması ve çalışmayı istekle yürütmesi çok önemlidir.

Münazara


          Münazara, bir konunun zıt iki yönünün iki ekibin üyeleri tarafından savunulması içeren bir tartışma yöntemidir.
Münazara bir fikir tartışması olmakla birlikte rekabete yol açması nedeniyle kullanılışına çok dikkat etmek gerekir. Öğrenciler arasında sürtüşme yaratmadan uygulanırsa amacına ulaşır.


MÜNAZARA
Amaç:Hazırlıklı konuşmalar yapma.
Kazanım:Hazırlık konuşmalar yapar.
Ders: Türkçe
Sınıf: 6,7,8
Süre: 80 dakika
Öğrenci Sayısı: 15
Yöntem: Buluş Yöntemi


SÜREÇ
1-    İkişer kişilik iki, üç veya dört takım belirlenir.
2-    Takımların savunacakları ve öne sürecekleri konular kur’ a ile belirlenir.
3-    Konu belirlendikten sonra takımlar 15 dakika hazırlık yapar.
4-    Her tartışmacı kendine ayrılan 7 dakikalık süre içinde sıra ile konuşur.
5-    Konuşma sürecinde konuşmacının dışındaki tartışmacılara itiraz hakkı verilir.
6-    Münazara sonunda juri tartışmacıları performansına göre değerlendirir ve sıralamayı açıklar.

Çalışma Grubu

Panele benzer, fakat sunu yapılmadan önce ele alınan konuda grup tarafından araştırma ve inceleme yapılır. Yapılan araştırmanın ve incelemenin bulguları ve sonuçları, bir panel atmosferinde gruba sunulur. Sunu bitiminde tartışma yapılır.
Çalışma grubunda, grupların oluşturulması, öğrencilerin ilgi alanına, öğretmenin ve öğrencilerin görüşlerine göre belirlenir.
Grup çalışmalarının amaçlarından biri öğrencilerde sorumluluk duygusu geliştirmektir.
Grupların oluşturulmasında gönüllülüğe saygı duyan demokratik yaklaşım, çalışmanın verimini etkiler.
Öğretmene öğrencileri yönlendirmek, dönüt ve düzeltmeler vermek, güdülemek, değerlendirmek ve pekiştirmeler vererek aktif olmak düşer.

Forum

Genel anlamda konu ile ilgili olarak isteyen her katılımcının konuşması, görüşünü açıklama fırsatı bulması demektir. Bir liderin yönetiminde belirlenen bir sorun ya da sorunun çözümü konusunda çok sayıda fikrin bir büyük grup tartışması çerçevesinde tartışılmasıdır.

Sempozyum



Sempozyum bir tartışma tekniği olmakla birlikte sınıf içinde uygulamaya çok da uygun değildir. Panele çok benzer fakat bilgiler daha resmi bir ortamda sunulur.
‘Bir alanda temel bilgi edinmek amacıyla söz konusu alanın uzmanlarından yararlanmayı kolaylaştırıcı bir tekniktir.’

Panel

Bir başkan ve sayıları dört ile altı arasında değişen katılımcıların, bir konunun farklı boyutlarını kendi aralarında tartıştığı, sınıfın diğer üyelerinin izlediği bir yöntemdir. Panelde, çok da resmi olmayan bir ortam yaratılır ve tartışmaların ardından sınıftaki diğer kişilere soru sorma olanağı tanınır.
          Panel, yaşanan bir sorunla ilgili yetkin kişilerin ya da o konuda özel olarak hazırlanmış öğrencilerin bilgilerini, bakış açılarını grupla paylaşması esasına dayanır.

Seminer

Genel anlamda seminer bir alanda, bir konuda çalışmalar yapmış, uzmanlaşmış kişi ya da kişilerin bir grubu çalışma konusunda bilgilendirmesi ve sorularını yanıtlamasıdır. Öğretim sürecinde seminerin kullanılması ise öğrencilerin bireysel ya da grup halinde ilgi duydukları konuda çalışmalar yaparak sınıfın diğer üyelerini bilgilendirmesi şeklinde uygulanır.
Seminer çalışması yapacak kişiler kaynaklara ulaşma, analiz, sentez, eleştirel düşünme, problem çözme, karar verme ve sunu becerilerine sahip olmalıdırlar.

Laboratuvar

Laboratuvar ortamları, öğrencilerin kurumsal olarak öğrendikleri ilkeleri ve yöntemleri gerçek ortama çok benzeyen ortamlarda deneylere katılarak uygulamaları ve deneyim sağlamaları için düzenlenir. Laboratuvar ortamları; sanat odaları, ev ekonomisi, cimnastik, teknik eğitimi, bilgisayar, tıp ve diğer tüm fen dallarını içerir.
         Laboratuvar çalışmaları öğrenciler;
·         Konuya ilişkin psikomotor becerileri,
·         Kurumlarda öğrendiklerini uygulama becerisi,
·         Bir işi planlama ve yönetme becerisi,
·         Düşünme becerisi,
·         Karar verme becerisi,
·         Problem çözme becerisi,
·         Gözlem becerisi,
·         Eleştirel düşünme becerisi,
·         Değerlendirme becerisi geliştirirken özellikler riskli, tehlikeli uygulamalarda güvenlik önlemleri almayı öğretir.

         Öğrencilerine laboratuvar çalışmaları yaptıracak öğretmenler;
·         Ayrıntılı bir planlama yapmalı,
·         Planın hazırlık aşamasında yazdığı gibi, hedefleri belirleyip öğrencileri hedeften haberdar etmeli,
·         Laboratuvarın çalışmaya uygunluğunu kontrol etmeli,
·         Çalışma sırasında kullanılacak araç, gereç ve bütün materyalin tamam olduğunu kontrol etmeli,
·         Yazılı bir yönerge hazırlamalı,
·         Gerekli güvenlik önlemlerini almalı,
·         Çalışmalar sırasında öğrencileri gözlemlemeli,
·         Öğrencilerin de katılımı ile hazırladığı ölçekleri kullanarak çalışmayı değerlendirmeli,
·         Öğrencileri yaptıkları çalışmadan sonuçlar çıkartma, genelleme yapma ya da yaşama uygulama konusunda yönlendirmeli,
·         Uyguladığı laboratuvar yönteminin değerlendirilmesinden elde ettiği sonuçlardan bir sonraki planlamalardan yararlanmalıdır.

Konuşma Halkası

Konuşma halkası, öğrencilerin görüş farklılıklarını görmeyi ve farklı görüşleri saygı gösterme davranışını geliştirmeye yarayan bir yöntemdir. Bu yöntemin bir amacı da sınıf içinde güven ve saygı atmosferi oluşturmak, öğrenciler arasında ilişkileri ve iletişimi geliştirmektir.
Konuşma halkası bir öykü, bir canlandırma, bir olay, bir resim vb. bir durumla ilgili yapılır. Önce öykü anlatılır, okunur, canlandırma ya da olay açıklanır. Konuşma halkası yönteminde katılımcılar kendilerini bu olayda, öyküde yer alan birinin yerine de koyarak düşündükleri için empati yetilerinin gelişmesi söz konusudur.
Katılımcılar, konuşma halkası yöntemi uygulanırsa sonucunda duygularla düşünceleri ayırt etmeyi de öğrenir.
          Konuşma Halkası Yönteminin Kullanılma Amaçları
·         Sınıf içinde, okulda, bahçede, yaşamda var olan, uyulması gereken kuralları ve sorumlulukları tanımlama,
·         Duyguları açıklama,
·         Okulda şiddet, dışlanma gibi konuları tartışma,
·         Öğrencilere daha fazla yetki ve sorumluluk verme,
·         Kendini başka birinin yerine koyarak düşünme.
·         Konuşma halkası yöntemi kullanılırken nelere dikkat edilmelidir?
·         Halkanın eşit bir üyesi olduğunuzu unutmayın.
·         Öğrencilerin tamamının birbirinin yüzünü görebilecekleri biçimde bir halka şeklinde oturtun.
·         Yöntemin uygulanmasında uyulması gereken kurallara mutlaka uyun.
·         Yanıt verme konusunda öğrencileri acele ettirmeyin.
·         Sabırlı ve sakin olun, çekinerek ve yavaşça konuşan öğrencileri yüreklendirin.
·         Konuşan öğrencileri ’teşekkür’ sözcüğü ya da sözel olmayan ‘ baş hareketi, göz bağıntısı’ gibi unsurlarla destekleyin.


BENİ AFFEDER MİSİN?
Amaç: Kendini sözlü olarak ifade etme alışkanlığı kazanma.
Kazanım: Kendini sözlü olarak ifade etme alışkanlığı kazanır.
Ders: Türkçe
Sınıf:6
Süre: 15 dakika
Öğrenci Sayısı: 15
Yöntem: Buluş Yöntemi


SÜREÇ
           Öğretmen, ‘Herkes günlük hayatında çeşitli ortamlarda kendisini üzen, inciten, öfkelendiren bazı tutum ve davranışlarla karşılaşabilir. Bu tip tutum ve davranışlara herkesin gösterdiği tepki de birbirinden farklı olabilir. Bu tepkilerin bazıları olumlu bazıları ise olumsuz olabilir. Şimdi biraz düşünelim. Evde, okulda, otobüste, yolda, oyun oynarken bizi üzen, inciten, öfkelendiren davranışlar nelerdir?’ diyerek öğrencilere düşünme süresi verir. Öğrencilerden gelen ‘otobüse binerken sıraya riayet edilmemesi, bir arkadaşının kendisinden izin almadan eşyasını kullanması, hazırladığı ödevin kardeşi tarafından yırtılması’ gibi davranış örneklerini tahtaya yazar.
Öğretmen, öğrencilere, bu davranış örneklerinden ‘bir arkadaşının kendisinden izin almadan eşyasını kullanması’ na nasıl tepki göstereceklerini sorar. Öğrencilerden gelen; küsmek, kavga etmek, ağlamak, öğretmene şikayet etmek, arkadaşını bu konuda sözlü olarak uyarmak, onunla aynı davranışta bulunmak gibi olumlu veya olumsuz bir tepkiyi o davranışın karşısına yazar. Daha sonra, birçoğu uygun olmayan bu tepkilerin her biri öğrencilere analiz ettirilerek sonuçları hakkında konuşulur. Bu davranış şekillerinden hangilerinin çözüm olabileceği, hangilerinin ise yeni sorunlara yol açabileceği sınıfça tartışılır. Bu davranışlardan en uygun olan ‘arkadaşının sözlü olarak uyarılması’ tepkisi ele alınarak bunun olumlu yanları ortaya konulur. Günlük hayatta karşılaşabileceğimiz olumsuz tutum ve davranışlara karşı bizim doğru ve olumlu tepkiler vermeyi öğrenmemizin toplum içindeki diğer insanlarla daha iyi iletişim kurmamızı ve kendimizi mutlu ve başarılı hissetmemizi sağlayacağı vurgulanarak dersin işlenişi tamamlanır.

Sokrat Semineri

Sokrat Semineri üst düzey bir metnin tartışılmasına dayalı bir tartışma modelidir. Bir başka anlatım ile seçilen bir metnin grup içinde anlaşılmasıdır da denebilir.
Sokrat Semineri’nde anlam; her katılımcının katkıda bulunduğu yorum ve analiz ile dinleme ve katılım ile ortaya çıkar.

İstasyon

İstasyon yöntemi, bütün sınıfın her aşamaya katkı sağlaması yoluyla bir önceki grubun yaptıklarını ileri götürmeyi öğreten öğrenci merkezli bir yöntemdir.
İstasyon yönteminde üç ayrı istasyon vardır. Bu üç masa üçgen oluşturacak biçimde sınıfta birbirinden uzak olarak yerleştirilir. Birinci masanın üzerine bir karta  ‘ÖYKÜ İSTASYONU’, ikinci masanın üzerine bir karta ‘SLOGAN İSTASYONU’, üçüncü masanın üzerine ise bir karta ‘AFİŞ İSTASYONU’ yazılır.

İstasyon yönteminin uygulanmasıyla öğrenciler, kendilerinin de bir şeyler yapabileceklerini fark ederler.


YUVARLAK MASA YAZARLIĞI
Amaç: Farklı türlerde metinleri yazma.
Kazanım: Farklı türlerde metinleri yazar.
Ders: Türkçe
Sınıf: 6
Süre: 40 dakika
Öğrenci Sayısı: 21
Yöntem: Buluş Yöntemi

SÜREÇ
1-    Öğrenciler gruplara ayrılır. Her gruba farklı bir cümle verilir.
2-    Verilen cümleler, hikayelerin giriş cümlesi olarak kullanılır. İlk yazan öğrencilere iki dakika süre verilir. Öğrenciler, bu sürenin sonunda cümleleri bitmemiş bile olsa yazmayı bırakırlar.
3-    her öğrenci kağıdını sağındaki arkadaşına verir. Üç dakika içinde herkes arkadaşının kaldığı yerden devam eder. Süre bittiğinde yazmayı bırakarak kağıtlar tekrar sağdaki öğrencilere verilir.
4-    Üçüncü yazan öğrenciye dört dakika, dördüncü yazana beş dakika,, beşinci yazana altı dakika süre verilir.
5-    Her grup yazdıkları hikayeler arasından en beğendiklerini seçerek sınıfla paylaşır.
6-    Yazılan hikayeler resimlenerek sınıf veya okul panosunda sergilenir.

Mikroöğretim

Mikroöğretim küçülmüş öğretim diliminin videoya kaydedilmesi, yapılan çekimin öğretim ilkeleri doğrultusunda tartışılmasıdır.

Özellikleri
·         Öğrenci merkezlidir.
·         Öğret-yeniden öğret ilkesi kullanılır.
·         Öğretmen adaylarına deneyim kazandırır.
·         Hizmet öncesi eğitim niteliği taşır.

Yararları
·         Deneyim ve güven kazandırır.
·         Kişinin kendisinin değerlendirmesini ve durumu analiz etmesini sağlar.
·         Kaygı düzeylerini azaltır.
·         Eleştirel düşünme ve demokratik tutum kazandırır.

Sınırlılıkları
·         Denenen becerilerin yapar bir ortamda sunulması, gerçek bazı sorunların yaşanmasını güçleştirir.
·         Elektronik araçları kullanma güçlükleri yaşanabilir.
·         Fazla zaman gerektirir.
Görüntüsünün kameraya alındığını bilen öğrenci heyecanlanabilir.